סקירה על היהלום

כולנו יודעים שיהלום הוא חומר יוקרתי ומושך, ושאנחנו רוצים (או יותר נכון, רוצות), על האצבע. אבל חשבתם פעם מה זה בכלל יהלום? ממה הוא נוצר, ולמה הוא כל כך מיוחד? כל הפרטים על המינרל הכי חזק בכדור הארץ.

טבעת יהלום 33

מה זה בכלל יהלום, ואיך הוא הגיע אלינו?

היהלום הטהור – שהוא למעשה מינרל העשוי מפחמן נקי –  התגבש לגביש הקריסטלי שאנחנו מכירים כבר לפני מאות ומילוני שנים. הוא נוצר בטמפרטורה מדהימה של מעל 1,200 מעלות, ובעצם חיכה שנמצא אותו במעמקי כדור הארץ, בעומק של 200 קילומטרים באדמה. האזורים בהם אפשר למצוא כזו טמפרטורה הם מתחת ליבשות העתיקות ביותר של כדור הארץ, כמו דרום אפריקה, מערב קנדה או ברזיל.

בעקבות התזוזות של הלוחות הטקטוניים של כדור הארץ, נוצרו חדירות של נוזל המגמה אל פני השטח, שפלטו החוצה את גבישי היהלומים. אלו, בתהליך איטי במיוחד, התקררו והתמצקו ליהלום המוכר לנו. אותם גבישים פעמים רבות שקעו בנחלים ואף הגיעו לים. לכן, אחת הדרכים הנפוצות למציאת יהלומים היא במעמקיהם של נחלים או לצידם.

איכות יהלומים

אם אתם מעוניינים בקניית יהלומים או במכירת יהלומים, תדעו שכדי לקבוע עד כמה יהלום מסוים איכותי יותר מחברו נוצרו מדדים שונים שמטרתם לקבוע את איכות היהלום. רוב הבדיקות נערכות במעבדות גמולוגיות, שמטרתן לקבוע את איכות היהלום. שלושת המדדים הראשיים לקביעת איכות היהלום הינם:

  • צלילות עד כמה היהלום צלול ונקי, ואין על גביו או בתוכו פגמים או כתמים. כל יהלום זוכה לדירוג מFL (ללא פגמים כלל) ועד I3 (פגמים נראים לעין בקלות). הפגמים עשויים להשפיע רבות על הניצוץ הנשקף מהיהלום, ולכן בעלי חשיבות רבה. כמובן שהמחיר מושפע גם הוא מרמת הצלילות.
  • צבעאת היהלומים אפשר לסווג ל"צבעים רגילים" ול"צבעים מיוחדים". צבעים רגילים אלו היהלומים המוכרים ביותר, אלו השקופים וחסרי הצבע – אלו היהלומים הנפוצים ביותר בטבע. בקבוצת הצבעים המיוחדים תוכלו למצוא יהלומים בצבעים שונים, כמו כחול, ורוד, ירוק או כתום. הצבעים האלו לא מלאכותיים; הם נוצרו כתוצאה מחדירת חומרים זרים וכימיים ליהלום בעת היווצרותו.
  • ליטושהסיווג השלישי הוא רמת הליטוש. ליטוש יהלום הוא עבודה קשה, שעשויה להימשך שעות עד ימים. איכות הליטוש משפיעה באופן ישיר על מראה ומחיר היהלום, שכן רק ליטוש נכון ואיכותי גורם לניצוץ המייחד את היהלומים.

 

שימושים שונים

מעבר לתכשיטים ואביזרי יוקרה, יהלומים הנקראים "יהלומים לשיבוץ", יש ליהלומים עוד כמה שימושים. כיוון שיהלום הוא חומר חזק עם מבנה ייחודי, ונחשב לחומר הקשיח ביותר על כדור הארץ, הוא שימושי מאוד גם בתעשייה. יהלומים פגומים ובעלי סדקים תוכלו למצוא במקדחות בתעשיית הנפט, ציפוי מסורים, ליטוש זכוכיות ואף על גבי מקדחות של רופאי שיניים.

חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב:

Or let us call you:

סגירת תפריט