הכל על מחיר הזהב

רבות נכתב על המתכת האצילית הזו, ואין ספק שזהב הוא אחד החומרים האיכותיים והיפים שהטבע נותן לנו. כאשר מדובר בתכשיטים, האסתטיקה והאיכות מכתיבים גם את המחיר. מחיר הזהב נגזר מגורמים שונים, ונסחר בצורה יציבה, בשונה מאפיקי מסחר שונים. אז מה משפיע על מחירו של הזהב? ומה חשוב לדעת על מחיר הזהב?

ההיסטוריה של מסחר בזהב

מחיר הזהב עולה או יורד כתוצאה משינויים עולמיים: מלחמות, משבר כלכלי ואירועים דרמטיים שונים עלולים להשפיע בצורה ניכרת על מחירו.

מטילי זהב

בשנת 1900 עברה ארצות הברית להצמדה מלאה של מטבע הדולר לזהב. המשמעות של מהלך זה היא שמאותו רגע, כמות הזהב קובעת את כמות הכסף ויכולת המסחר. הדבר קרה בעקבות קביעת "תקן הזהב" הקובע את הדולר ברמה של 20.67 דולר לאונקיית זהב, ומאותו רגע הזהב קיבל תפקיד מרכזי בזירת הסחר הבינלאומית.

מחירי הזהב

בתקופת השפל הכלכלי בארה"ב, עלה מחיר אונקיית זהב ל-35 דולר. סכום זה נשאר קבוע לאורך שנים, עד שנת 1968.  בשנה זו החלו המדינות להשתמש בשתי שיטות מסחר בזהב: בשוק הפרטי לפי מחיר משתנה, הנקבע לפי היצע וביקוש, ובין הבנקים המרכזיים במחיר קבוע.
בעקבות מלחמת ויאטנם ועליית מחירי הנפט, נוצר בארה"ב בשנות השבעים גירעון מסחרי שהפסיק את שיטת הקיבוע לזהב.
בשנת 1975 הפסיקו הבנקים המרכזיים בעולם להכתיב את ערך הדולר בזהב. הדבר גרם לעלייה ניכרת במחיר הזהב ולירידה באמון במטבע הדולר. הדבר גרם למחיר שיא לאונקיית זהב בשנים לאחר מכן.

מה משפיע על עליית מחיר הזהב?

כדי לדעת מתי לרכוש זהב, כדאי לדעת באילו מצבים מחיר גרם זהב עולה ומה משפיע על כך. הטענה היא שעלייה של מחירי אנרגיה וסחורות, מעלה את האינפלציה במדינות העולם. אם נסתכל לאורך ההיסטוריה, נגלה שמחירי הזהב ומתכות יקרות נוספות, עלו על פי רוב בתקופות של חוסר ודאות כלכלית ובתקופות של אינפלציה.

האינפלציה איננה האחראית הבלעדית על עליית המחיר לגרם זהב. פריחה של השנים האחרונות בשוק התכשיטים, גוררת כמובן עליה של מחירי הזהב, וככל שתעשייה זו פורחת – כך ימשיך ויעלה מחיר הזהב.

 עוד גורם המשפיע על מחיר הזהב הוא צמיחתן של תעשיות שונות העושות שימוש בזהב.  לזהב יש שימושים ישומיים שונים (מעבר לתכשיטים) גם בתעשיית האלקטרוניקה. זהב נחשב כמתכת מוליכה טובה, ולכן ניתן לחזות הגדלת ביקוש לזהב בזמנים בהם פורחת תעשייה זו.  

מסחר בזהב בישראל – מה כדאי לדעת?

משקיעים ישראלים המעוניינים לסחור בזהב, אינם יכולים לעשות זאת בבורסה בתל אביב. הסיבה היא פשוטה: בישראל אין חברות מקומיות העוסקות בכריית זהב. מי שמעוניין לסחור בזהב בישראל עושה זאת דרך בורסות לסחורות במדינות שונות בעולם, על ידי רכישת קרנות המשקיעות בזהב או השקעה במניות של חברות הכורות זהב בשוק האמריקני. ניתן גם לרכוש תעודת סל המתחקה אחרי מחירו של הזהב.

למחשבון זהב >>

חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב:

Or let us call you:

סגירת תפריט