יהלומים – כל המידע שיעזור לכם להבין את המינרל הנדיר

היווצרותו:

יהלום נוצר בעומק האדמה בעומקים של 150 עד 250 קילומטרים ובטמפרטורות של 1000-1200 מעלות צלזיוס. תנאים אלו נמצאים רק במעטפת כדור הארץ מתחת ליבשות העתיקות ביותר, לדוגמא במערב קנדה, ברזיל, דרום אפריקה או סיביר. היהלומים נוצרים ממאגמות (הרי געש). אחרי יצירתם ע"י המאגמות היהלומים שוהים זמן רב במעטפת כדור הארץ עד שהם מועלים לפני השטח ע"י התפרצויות של מאגמה שנקראת קימברליט.
אפשר לייצר יהלומים במעבדה בלחצים נכונים המדמים את הליך הפקתו האמיתית שמתאימים לשדה היציבות של היהלום. ניתן אפשרי גם לעשות יהלומים בלחץ נמוך שהם פחות מלחץ אטמוסרי בסביבה עתירת במימן. יהלומים אלו שנוצרו במעבדה נקראים מוסונייטים ויהלומים סינתטיים, המחיר של יהלום סינתטי יכול להיות נמוך פי מאתיים ואף ויותר מזה של יהלום טבעי, וזה כששניהם בעלי אותו צורה, גודל וצבע זהים.

מדידה:

המשקל של יהלומים נמדד בקרט שהוא 1/5 הגרם. תפוקת היהלומים העולמית הגיע בתחילת שנות ה90 ל 100 מיליון קרט בשנה.
היהלום הגדול בעולם הוא ה"קולינן" והוא שייך למשפחת המלוכה הבריטית משקלו 3,106 קרט שהם 621 גרם.

צלילות:

רמת צלילות היהלום קובעת את רמת הנקיון שלו. הרמות מסודרות מהרמה הגבוהה לנמוכה:
FL – ללא פגמים מבפנים או מבחוץ שאפשר לראות בהגדלה של כפול 10 ויותר.
IF – היהלום מכיל פגם חיצוני שקשה לראות בהגדלה של כפול 10 וניתן להסיר אותו ע"י ליטוש.
VVS1 – פגמים חיצוניים ופנימים שקשה מאוד לראות אותם בהגדלה של כפול 10.
VVS2 – פגמים חיצוניים ופנימים שקשה לראות אותם בהגדלה של כפול 10.
VS1 – הרבה פגמים חיצוניים ופנימיים שקשה לראות אותם בהגדלה של כפול 10.
VS2 – הרבה מאוד פגמים חיצוניים ופנימיים שקשה לראות אותם בהגדלה של כפול 10.
SI1 – הרבה פגמים חיצוניים ופנימיים שכמעט אפשר לראות ע"י עין בלתי מזוינת.
SI2 – הרבה פגמים חיצוניים ופנימיים שכמעט אפשר לראות ע"י עין בלתי מזוינת.
I1 – יהלום פגום מבפנים ומבחוץ בפגמים שאפשר לראות עם עין בלתי מזוינת.
I2 – יהלום פגום מאוד מבפנים ומבחוץ פגמים שאפשר לראות עם עין בלתי מזוינת.
I3 – רמת הצלילות הנמוכה ביותר שבה היהלום פגום ואפשר לראות עם עין בלתי מזוינת.

ליטוש:

היהלומים נמצאים בטבע בכל מיני צורות וכל מיני גדלים, אבל לפני שמלטשים אותם הם לא מבריקים ולא זוהרים אלא נראים דמויי אבן. היום נכרים בעיקר יהלומים קטנים והגדולים נדירים יותר. ממיינים את הגלם לפי גודל, צבע וזוהר. אחרי המיון שולחים אותך למרכזי הליטוש, ובישראל נמצא אחד החשובים שביניהם.
ניסור היהלומים נעשה ע"י "מולה", שמסתובבת במהירות של 5,000 סיבובים בדקה ומנסרת את היהלום בהדרגה. היהלום חומר כלכך קשה שבשביל לנסר אותו צריך יהלום אחר ולשם כך משתמשים באבקת יהלומים או בלייזר. יהלום הגולמי לא מעובד מאבד 66% – 50% ממסתו בתהליך החיתוך והליטוש.
יש כח מיני דרגות ליטוש , לפי דרגות אלו נקבע איכות היהלומים. למשל, צורת הליטוש העגולה היא צורת הליטוש הקשה ביותר ולכן היקרה ביותר.

היסטוריה:

את היהלומים מזכירים עוד בתנך, בתור אחת מאבני החן המשובצות בחשן.
במאה ה-9 לפנה"ס היה ידוע על יהלומים בהודו, ועם הזמן הביאו מהודו יהלומים סוחרים פרסים. התגלו מסמכים בהודו על כריית היהלומים ועל גביית מסים על יהלומים לפנה"ס. האזור הקדום ביותר היה בכתבי מרקוס מאניליוס מהמאה הראשונה לספירה ובו נכתב "היהלום, אבן שגודלה כנקודה, יקרה יותר מזהב". פליניוס הזקן גם כן מדבר על יהלומים בספר שלו תולדות הטבע. ובו מתאר את קשיותו כך: "היהלום, שיא העושר והמותרות, שאינו נשבר מאף עצם אחר ואי אפשר להתגבר על קשיותו, נשבר לרסיסים באמצעות דם של תיש". עד למאה החמש עשרה לא היו טכניקות לליטוש וניסור יהלומים אז לא שימשו היהלומים לתכשיטים אלא כאביזר מיסטי או פולחני. הפעם הראשונה ששובץ יהלום מלוטש בטבעת אירוסין היה כשניתנה למארי, דוכסית בורגונדיה מידי מקסימיליאן הראשון.

כריית יהלומים:

תנאי היווצרות היהלומים מתקיימים רק עמוק בבטן האדמה. יהלומים נדירים מאוד על פי השטח. כורים את היהלומים במכרות בבטן האדמה או שמסננים מתוך אזורי סחף או נהרות . רוב היהלומים שנסחרים בעולם מגיעים מאפריקה (הרפובליקה של קונגו, סיירה דרום אפריקה, לאון, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, בוצואנה וכו'), אבל גם כמויות גדולות מגיעות גם מרוסיה ואוסטרליה.

מעוניינים בהערכת יהלום ללא עלות או התחייבות? נשמח לעזור לכם לחצו כאן לפרטים נוספים.

חייגו עכשיו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם בקרוב:

Or let us call you:

סגירת תפריט